In 1997 verscheen de eerste editie van deze monumentale studie. Sindsdien is er genoeg veranderd in de eigendomsverhoudingen, de strijd om de lezer, het uitzicht en de inhoud van onze geschreven informatie, dat een herwerking en updating zeer gewenst was. Deel I bevat een historisch overzicht vanaf de zestiende eeuw, de concentratie, de huidige eigenaars, inkomsten en uitgaven, oplagecijfers, marketing, technologische innovaties, profiel van de journalisten, overheidssteun. Jammer dat men in 2001 nog werkt met peilingen van 1991 en dat er geen informatie beschikbaar is voor Wallonië, waar dit soort onderzoek nog opgestart moet worden. Spijtig ook dat de meeste kranten via facelifts, kleurenfoto's, nieuwtjes over 'human interest stories', rampen en misdaden en allerlei bijlagen vooral mikken op meer lezers en niet op meer kwaliteit. Deel II is een grondige doorlichting van de persgroepen: geschiedenis, lezerspubliek, adverteerders etc. De bibliografie is omvangrijk; een register ontbreekt helaas. Deze tweede editie besteedt meer aandacht aan onder andere de rol van de pers als vierde macht, reclame, plichtenleer en positie van de journalist. De auteur schrijft mild-kritisch. Een onmisbaar boek voor wie de Belgische pers, politiek en maatschappij volgt.