retro

Op velo Bristol. De geschiedenis van een legendarisch fietsmerk uit de Kempen

3min leestijd   door Stijn Geys & Rudy Nuyts op 06 juli 2021
Mol staat in wielermiddens vooral bekend als woonplaats van ene Tom Boonen. Maar Mol is meer dan enkel de figuur Boonen. Tussen 1908 en 1971 beschikte de gemeente met het fietsmerk Bristol over een eigen fietsenmerk, gebouwd op eigen bodem. Een aantal bekende Kempense wielrenners kiest voor het Molse merk. Als Arendonkenaar Rik Van Steenbergen in 1949 in het Deense Kopenhagen wereldkampioen wordt, doet hij dat op een Bristol.

Made in England

In de zomer van 1908 komen de Molse broers Joseph en Gustaaf Huysmans voor het eerst naar buiten met hun fietsmerk Bristol. Waar de naam Bristol vandaan komt, is onduidelijk. Aan het begin van de 20ste eeuw komen veel kwaliteitsfietsen naast Frankrijk ook uit Engeland. Een Engels klinkende naam moet zo garant staan voor klasse en deugdelijkheid. Op 12 augustus 1912 wordt het merk ‘The Bristol’ gedeponeerd. Op het balhoofdplaatje wordt de merknaam vergezeld van een achthoekige ster. De Bristolfiets wordt zo makkelijk herkenbaar. Het opschrift Made in Engeland moet het merk een kwaliteitslabel geven, hoewel de fiets wel degelijk in Mol wordt gemaakt.

In koers

Al in 1910 maakt een aantal ‘Bristolrenners’ hun opwachting in het peloton. De sponsoring gebeurt in de vorm van een fiets die de renner krijgt of voor een ‘prijsje’ kan aankopen. Na de gedwongen onderbreking tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgt Bristol pas echt allure. Het merk verzamelt een serie nationale titels op de weg en op de piste, zowel bij de profs als bij de jeugd. De eerste in een lange rij is de Limburger Gerard Loncke. Hij verovert de Belgische kampioenentrui bij de juniors in 1926. Denis ‘de Reus uit Itegem’ Verschueren is in die periode de meest bekende profrenner. Verschueren – die ook Bristol-verdeler is – wint onder meer twee keer Parijs-Tours (1925, 1928), de Ronde van België (1925) én de Ronde van Vlaanderen (1926). Ook Karel Kaers (wereldkampioen in 1934) kiest in zijn jonge jaren onder meer voor de Bristol-fietsen.

Wereldkampioen

Kort na de Tweede Wereldoorlog weet Bristol een aantal bijzonder fraaie zeges te boeken. Tijdens de Olympische Spelen in London in 1948 wint Eugène Van Roosbroeck op een Bristol – samen met Lode Wouters en Léon De Lathouwer – het ploegenklassement in de wegrit en komt met een gouden medaille naar huis. Eén jaar later bereikt Bristol het hoogst mogelijke als Rik Van Steenbergen, afkomstig uit het naburige Arendonk wereldkampioen wordt. Deze opvallende resultaten liggen mee aan de basis van de bloei van de Bristol-fabriek. Vanaf de jaren zestig gaat het bergaf met het merk. De sponsoring van renners is dan al stilgelegd en het bedrijf verliest op korte termijn een aantal sterkhouders. In 1971 legt de eens zo vermaarde fietsfabriek de boeken neer.

Meer weten?

Deze bijdrage is gebaseerd op het boek "Op velo Bristol", geschreven door Stijn Geys en Rudy Nuyts. Het boek telt meer dan 300 pagina’s en nooit-gepubliceerde foto’s én een voorwoord van Tom Boonen. Het boek kwam er op initiatief van het Gemeentearchief Mol en de Kamer voor Heemkunde in Mol.

serviceKoers

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.