In Engeland zeggen we graag dat "zelfs een stilstaande klok twee keer per dag de tijd aangeeft", en na heel wat hersenkraken klikte iets in mijn hoofd. Elk jaar in februari wemelt het in Spanje van de Belgische ploegen die deelnemen aan de wedstrijden van het voorseizoen, van de Challenge of Mallorca over de Volta a la Comunitat Valenciana tot de Ruta del Sol in Andalucia. Daarna keren ze terug voor het openingsweekend. Als we de fietsen van de verzamelaar naar een van deze teams kunnen brengen aan het einde van hun wedstrijdprogramma, dan kunnen zij de fietsen toch naar België rijden in hun fietsopslag- en reparatiewagen?
Telefoontjes van KOERS naar verschillende teams brachten verschillende antwoorden. Sommige wilden wel helpen, maar een deel van hun personeel was down met COVID en ze hadden maar een beperkte infrastructuur in Spanje. Met andere woorden, geen ruimte voor zes baanfietsen, verschillende paren wielen, een grote doos met sturen enzovoort. Maar Lotto-Soudal gaf uiteindelijk de duimen, hoewel, zoals hun sportdirecteur ter plaatse duidelijk maakte, de overdracht pas kon gebeuren op de avond van de op één na laatste etappe van hun laatste wedstrijd, de Ruta del Sol. Voor die tijd, en volkomen logisch, moest de vrachtwagen vrij zijn van overtollig materiaal.